Een overzichtskaart van de 7 panden van het project
Inclusief de organisatorische voorbereidingen is het project Coehoorn Centraal nu een jaar onderweg. In dit bericht een korte tussenstand.
De mensen
Het draait allemaal om de mensen: de creatieve ondernemers, de buurtbewoners. Gebouwen zijn belangrijk, maar het zijn de mensen die bepalen of een wijk gaat leven. En dat geldt ook voor ons project.
Inmiddels werken enkele tientallen mensen in verschillende ondernemingen in de diverse panden van het project. Ze werken in de meest uiteenlopende werkgebieden: (binnenhuis-) architectuur, internet/ICT, uitgeverij, communicatie, video, vormgeving, muziek (dance), evenementen-organisatie.
De ondernemers werken met groot plezier in Coehoorn. De centrale ligging is een praktisch voordeel. Maar vooral de sfeer, de nu al tot stand gekomen nieuwe samenwerkingen, de relaxte sfeer van ons café Stella by Starlight en de gastheerschap van onze horecatoppers van Steven en Ruben.
Het park maakt het werkplezier af: in de middag in de zon je boterham opeten, een balletje trappen met je collega’s, of een klein afscheidsfuifje van een stagiair. Het kan in het Stadspark Coehoorn.
Onze ondernemers weten dat ze niet in een gespreid bedje komen. Niet alles draait direct op topniveau. Ze zijn bereid er zelf wat van te maken, samen het project tot een succes te maken.
De gebouwen
Het project telt in totaal 7 panden en een open terrein, nu het stadspark.
Het pand CC1 (Coehoornstraat 33/35) was al vroeg het eerste door de stichting aangehuurde pand. Het was ook snel volledig verhuurd. Met trots kunnen we nu melden dat ons ‘project-café’ Stella by Starlight een vergunning heeft gekregen. Ze zijn dus dagelijks open van 11.00 tot middernacht. Je kunt er terecht voor een heerlijke cappuccino, een biertje of een overheerlijke lunch. Het café heeft een klein podium met een maximum publiek van 30 personen. Wil je een klein optreden organiseren bij Stella by Starlight, neem dan contact op met Steven of Ruben via info@stellabystarlight.nl.
CC2, is het oude kinderdagverblijf van de SKAR aan de Bergstraat 33. Het is al incidenteel ingezet voor speciale bijeenkomsten en kleine activiteiten. Inmiddels heeft de stichting de eerste investeringen uit eigen middelen gedaan. De toiletvoorzieningen zijn verbeterd en de laatste hand wordt gelegd aan een podium. Binnenkort volgt de inrichting als co-workplek onder de naam ‘Coehoorn & Co’. Momenteel wordt gesproken met de toekomstige beheerders van Coehoorn & Co. En na een grondige schoonmaak zal het pand dan open gaan voor iedereen die even lekker wil werken in onze werk-huiskamer (gratis) of een werkplek voor een dag of langer (betaald). Het podium zal ook zeer geschikt zijn voor kleine optredens met een publiek tot 50 personen.
Binnenkort zal een speciaal e-mailadres voor Coehoorn & Co bekend worden gemaakt.
Het pand De Coehoorn, CC3, is sinds enkele weken volledig in beheer bij de stichting Coehoorn Centraal. De horeca wordt verzorgd door Stella by Starlight. CC3 is de plek voor vergaderingen, presentaties, exposities, bedrijfspresentaties.
Inmiddels worden de contacten met ArtEZ, de HAN, Radboud Universiteit steeds intensiever zodat stap voor stap kan worden gewerkt aan het inzetten van De Coehoorn voor nieuwe onderwijsdoelstellingen op het snijvlak van kunst, cultuur en ondernemerschap. Mogelijk is er ook belangstelling vanuit de Universiteit van Wageningen. Het wordt nu al verhuurd aan theatergezelschappen of ingezet voor exposities. Het is niet ondenkbaar dat zich ook een klein theater in De Coehoorn gaat vestigen. Daarover zijn wij in gesprek.
Voor reservering van een zaal in De Coehoorn kun je terecht bij Marjolein en Carolijn via reserveren@coehoorncentraal.nl.
Kijk alvast voor de zaalindeling op onze speciale pagina.
Met CC4 bedoelen we het vier verdiepingen tellende pand aan de Bergstraat 35. Dat is onlangs door de gemeente vrijgegeven voor verhuur door de stichting. Inmiddels gaat de verhuur harder dan verwacht. Zeker 50% van de ruimten zijn al verhuurd of in optie genomen. Ook hier hebben zich interessante partijen gevestigd uit de muziekwereld, vormgeving en binnenkort energievoorziening. Als daar de eerste huuropbrengsten binnenkomen, kunnen we ook in dit pand kleine noodzakelijke aanpassingen gaan doen.
Op de iets langere termijn willen ook de openbare ruimte tussen CC2 en CC4 aantrekkelijker maken. Dat kan alleen in nauwe samenwerking met de gemeente Arnhem en de wijkbewoners.
De toegangspoort tussen de beide panden zal op termijn de west-ingang worden van het Stadspark Coehoorn.
CC5, aan het Nieuwe Plein 3, is reeds lang volledig verhuurd. Hier zijn bedrijven gevestigd in de uitgeverij van muziekbladen, ICT/Internet en communicatie. Er zijn plannen om het pand tot een media-centrum te laten uitgroeien met faciliteiten tot (internet-) radio en video-programma’s.
CC6, staat aan de linkerzijde van CC5, Nieuwe Plein 1b. Hier zijn nog twee grote etages beschikbaar. Vooral geschikt voor een grote partij die direct met een groep de volledig etage kan inzetten.
CC7 is momenteel nog in gebruik bij de basisschool De Rank. Er is sprake dat de school een mogelijke alternatieve lokatie gaat betrekken en het pand beschikbaar komt aan de stichting.
Momenteel wordt ook gewerkt aan de opzet van een eigen schoonmaakdienst voor het schoonhouden van de openbare (delen) van de beschikbare panden.
Meer informatie over huren van een vaste werkruimte in Coehoorn Centraal bij Peter Groot of Paul de Bruijn via info@coehoorncentraal.nl.
Het park
Inmiddels heeft het park al een hele mooie groene inrichting gekregen. Ook is er een moestuin waar de kinderen van de basisschool De Rank gebruik van maken en onderhouden. Koningsdag jl. was de eerste dag dat het park in volle omvang als relaxplek en plaats voor kleine evenementen in gebruik was. In de pauze eten de eerste ondernemers er hun boterham, trappen er een balletje of werken buurtbewoners aan het park. Er is een kunstproject in aanvraag dat het park een meer kunstzinnige uitstraling moet geven. Ook is er overeenstemming tussen de gemeente, de stichting en de school De Rank over het stap voor stap verwijderen van de hekken tussen de verschillende percelen aan het park. Daardoor zal er een samenhangend park ontstaan.
Met de gemeente wordt gewerkt aan een overeenkomst voor het park en de afspraken over beheer en mate van open(baar)heid.
Meer informatie over het park bij Willem Jacobs via park@coehoorncentraal.nl.
Het culturele programma
Wat het gebied mede bijzonder zal maken is de toekomstige (culturele) programmering zijn. Het gaat daarbij om een mix van buurtactiviteiten, kleinschalige culturele evenementen, exposities, theater- of muziekvoorstellingen. Daarbij zal ook het experiment voor vernieuwende activiteiten worden aangemoedigd.
Onlangs heeft David Willemsen de taak op zich genomen om de culturele programmering te coördineren.
Het adres van David Willemsen voor het aanmelden van wijk-/culturele activiteiten is: cultuur@coehoorncentraal.nl.
Rondleidingen en presentaties
Er is veel belangstelling voor ons project. We hebben al diverse gemeenten mogen ontvangen voor een presentatie en een rondleiding. Zo zijn ondermeer de gemeenten Amsterdam en Rotterdam geweest. Ook komen binnenkort de gemeenten Utrecht en Assen. Ook is reeds een internationale delegatie uit 5 Europese landen op bezoek geweest, alsook studenten van de Universiteit van Ulster. Al diverse malen is samengewerkt met de Radboud Universiteit.
Er zijn intensieve contacten met de provincie Gelderland die ook grote belangstelling voor Coehoorn Centraal heeft getoond. Op haar initiatief zal het project zich op 13 juni op de Holland Business Promotion 2014 in Düsseldorf mogen presenteren.
Ook heeft de stad Düsseldorf, de afdeling Wirtschaftsfördering, belangstelling getoond. We zullen nader kennis gaan maken met deze interessante stad. Vooral voor de internationale contacten is onlangs een Engelse sectie aan de website toegevoegd.
Heeft u als organisatie op het gebied van gebiedsontwikkeling of als overheidsinstelling belangstelling in ons project, dan kunt u voor een presentatie en/of rondleiding contact opnemen met Peter Groot en Paul de Bruijn (initiatiefnemers van het project) via info@coehoorncentraal.nl. Wij zullen u graag over onze ambities en ervaringen vertellen.
Alle gebeurtenissen op een rij
De website heeft nu ook een makkelijk doorzoekbaar archief. Hierop kun je eenvoudig en snel door alle belangrijke gebeurtenissen bladeren. Hier vind je het archief: de gebeurtenissen op een rij.